mandag 2. november 2009

Hanse 540e Vollen-Greifswald

Googles English translation is quite amusing.
Or how about German.

09:30 Gjennomgang av båt.
11:00 Bunkret vann og diesel.
11:30 Kommer oss avgårde.
Grått og duskregn. Bris midt imot. Står litt på Ø faktisk.
15:40 Mefjordbåen tvers SB
17:45 V for N enden Søstrene. Vi endrer kurs og går mot N enden av Koster. Det blir for mye sjø og strøm midt i trynet. 30° kursendring var merkbar bedring.
20:10 N for Koster. Endrer kurs S over i sundet. Stuegulv. 1 kn motstrøm. Stein har satt over pølsevann for anledningen. Vi kliner oss inntil land uten å gå innaskjers. Ungår strøm og bølgene er ca. 1,5 snillere. Mindre motvind og.
DMI har en fin oversikt.


23:30 Innsiden av Vederöerna. Blåser 20 kn midt imot. Moderat sjø. Aner at det er fullmåne da det er ett vagt skinn gjennom skydekke. Alt vel.

03.11
00:00 Iverksetter vakter.
01:40 Smøgen tvers 2nm.
02:45 Brofjordens angöring tvers SB 0,3nm.
06:20 Marstrand 4,5nm rett Ø. Vi tenker gå innaskjærs S for Marstrand.
11:00 Bunkret diesel på Donsö. Seddelautomat eller kort i kiosken.
12:00 Kommer oss avgårde med 2 rev i storn. Spådd sterk kuling fra SSØ. Håper det gjelder litt lengre utpå, nærmere Danmark. Fylte 250 liter. Overdrive funksjonen var nok ikke riktig valg på dette føret. Vi girer ned.
SB halser er en del snillere enn BB da bølger og vind ikke stemmer overens. Synd at det er BB som gjelder.



19:40 Passerer Glommen, ytterst på Odde NV for Falkenberg. Har tatt et par kontroll slag for å holde land. Det har vi igjen for. "Dette er Lyngby radio med kuling og storm varsel, lytt...." Jada, vi vet det.
18nm igjen før vi faller av og slører ned til Kullen. Det har vi på en måte fortjent. Å ja, så kan jeg rapportere om kokte poteter og kjøttkaker til middag. Sausen er verdt "special mention".

04.11
03:30 God morgen. Passerte Kullen etter en velfortjent leg med stikk i skjøtene. Prøver å gå i le av Sverige så mye som mulig. Motion of the ocean endrer seg. Er liksom litt i le her da, selv om det drar godt gjennom her. SØ 30kn.
Planen er å gjemme seg bort i København for dagen. Drar videre i kveld etter at det værste har gitt seg. DMI
09:30 Bestemmer oss for å gå til Malmø. En del mer beskyttet der.



15:00 Fortøyd ved flytebrygge i Centralhamnen. Det begynnte å sne idet vi tok ned seil. Kom oss hit med et par kontroll slag.
Vi kan se tilbake og konstatere at det har vert vind imot hele veien. Siste leg inn til Greifswald skal kunne foregå med stikk i skjøtene hvis routingen holder. Vi får se. Nå er det forberedelser, hvile og mat.
23:00 Vi er klare til å dra.

05.11
Gikk for motor under brua før vi satte seil med ett rev. Måtte vike for en vindmølle park. De står på krava.
02:00 Toger avgårde i 8kn med litt medstrøm. Frisk bris 133° på BB baug idet vi går S over forbi Falsterbo. Flatt vann og kaffekoppen står i ro, DETTE har vi fortjent!
Den nye vinden som var meldt kom etter hvert. SV for så å gå S.
11:30 Passerer kloss i Jasmund odde. Motorseiler S over. Planen er å nå broåpning kl. 16:00.
Skydekke truer med å løsne, aner en sol. S bris. Alt vel.
Plankeføre, gikk kjappeste vei. Hjalp til med motor på slutten for å nå det vi trodde skulle være broåpnong 16:00. Det viser seg at utenfor sesongen åpner de hver time mellom 09:00 og 13:00. Kontaktnr, +493934830700 eller +493834845657. Får ikke svar når jeg prøver å ringe.
Vi fortøyer på S siden av elven.

06.11
06:00 Tar taxi til togstasjonen.
Hjemreise går som smurt.

1 kommentar:

  1. Hei Rikki!
    Stadig avgårde:) Ser dere gjerne skulle gått motsatt vei, mye vind, sjø og strøm imot ser det ut som. Ser Kastrup melder stabil SØ 10-20 m/s med mulig lett regn og dis utover kveld og natt. Ha en god tur uansett, håper "plottermodifiseringene" fungerte.
    Mvh
    Pål Byhring

    SvarSlett